Searching...

Szerencsés Dániel (1982)

Szerencsés Dániel (1982)
„Miért álltál be a kommunistákhoz? Miért csuktak le a kommunisták? Miért ették meg a kommunisták a kommunistákat?” – kérdi apjától Angeli Gyuri, a Szerencsés Dániel című Sándor Pál-film legszimpatikusabb hőse. Nem csupán egy különös figura szokatlanul merész faggatózása ez, hanem egy egész nemzedék önmeghatározásának és a történelemcsináló apákkal való szembenézésének alapkérdéseit halljuk itt.
    
A magyar új hullám jeles rendezői és legfontosabb hatvanas évekbeli filmjei, Szabó István Apa, Gaál István Keresztelő, Kardos Ferenc Ünnepnapok, s különösen Kósa Ferenc Tízezer nap című alkotásai mind számvetést készítenek a vérzivataros huszadik század közepi magyar történelem eseményeiről, meg akarják érteni az apák nemzedékének döntéseit, cselekedeteit és meghatározni személyes felelősségüket a konszolidálódó Kádár-rendszer politikai-társadalmi viszonyai közepette. 
Sándor Pál ugyan a Máriássy-osztály után három évvel végzett a főiskolán, mégis Szabóék nemzedékének tagja, így nem meglepő, hogy a Szerencsés Dánielben ugyanazokra a sorskérdésekre keresi a választ, mint generációjának tagjai keresték a hatvanas évek meghatározó filmjeiben. Ami inkább elgondolkodtató lehet, hogy a Szerencsés Dániel másfél-két évtizeddel a nagy modernista, történelemfaggató filmek után teszi fel újra ugyanazokat a kérdéseket és tér vissza a 20. századi magyar magyar történelem egyik legdrámaibb esményéhez, 1956-hoz. Mi indokolja egy újabb ’56-os film létjogosultságát, miben áll a változás a hatvanas évekbeli filmek szemléletéhez képest? (idézet)
Szerző:Stőhr Lóránt

A képen:Kern András (Kapás), a Szerencsés Dániel című magyar filmdrámában.

Standfotós:Bartók István



Kép nagyitása: -egeret ráviszed a képre -jobbegérgomb -Link megnyitása új lapon

0 megjegyzés:

 
Back to top!